کتابخانه شهید بهشتی تاکستان

کتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.

کتابخانه شهید بهشتی تاکستان

کتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.

کتابخانه شهید بهشتی تاکستان با قدمت بیش از 40 سال، به عنوان کتابخانه مرکزی شهرستان فعالیت می کند. این کتابخانه دارای بخش های مخزن با حدود بیش از 35 هزار جلد کتاب، بخش تخصصی کودک و نوجوان، کتب کمک درسی، کتب مرجع، نشریات، نوسوادان و استان شناسی، سالن مطالعه مجزا برای خانم ها و آقایان آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم است.
مدارک لازم برای ثبت نام یک ساله:تکمیل فرم عضویت، ارائه کد ملی، ارائه یک قطعه عکس و مبلغ 3500 تومان.
آدرس کتابخانه: تاکستان. فلکه تختی، ابتدای خیابان عاشورا
تلفن تماس:02835222080
آدرس کانال تلگرام: libbeheshti@

دیدار دبیرکل با کتابداران لرستان

به گزارش پایگاه‌ اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز چهارشنبه بیست و پنجم مهرماه در بیست و هشتمین دیداراستانی خود با کتابداران استان لرستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
علیرضا مختارپور در این دیدار با تأکید بر لزوم توجه به اخلاق در جوامع بشری، گفت: در طول تاریخ تعاریف مختلفی از اخلاق توسط فلاسفه مختلف ارائه شده است. ما روایتی از پیامبر اسلام داریم که فرموده‌اند «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» من مبعوث شدم برای اینکه مکارم اخلاقی را به تکامل و اتمام برسانم. بر همین اساس برخی از حکمای اسلامی، انسان را موجودی اخلاقی تعریف کرده‌اند.

ضرورت کسب آگاهی‌های پنج‌گانه کتابداران
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر لزوم کسب آگاهی‌های ۵ گانه برای کتابداران در نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطرنشان کرد: همه همکاران نهاد باید به آگاهی‌های دینی، آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی، آگاهی‌های فرهنگی، آگاهی‌های حرفه‌ای و درنهایت آگاهی‌های سازمانی مجهز شوند؛ چراکه فعالیت‌ها و انتظارات یک کتابدار باید منطبق بر این آگاهی‌های کلیدی باشد.
وی افزود: طبیعتا از آنجا که همه ما مسلمان هستیم، باید نسبت به برخی از مسائل دینی مانند اصول، فروع، احکام و فقه دینی آگاهی داشته باشیم. دسته دوم آگاهی‌های سیاسی اجتماعی است. ما باید بدانیم که انسان‌هایی هستیم که در اوایل قرن بیست و یکم در کشور جمهوری اسلامی ایران، کشوری در منطقه خاور میانه با چنین مختصات منطقه‌ای، بین‌المللی و جهانی زندگی می کنیم. وضعیت جامعه ما، شرایط سنی، شرایط اجتماعی، معیشتی، کم آبی و سایر مسائل از این دست، مسائلی است که باید نسبت به آنها آگاهی‌های لازم را داشته باشیم.
مختارپور با تأکید بر لزوم آگاهی کتابداران از مهم‌ترین مسائل فرهنگی کشور گفت: دسته سوم آگاهی فرهنگی است؛ از آنجا که کار ما کتابدارن در حوزه فرهنگی تعریف می‌شود، باید آگاهی‌های لازمی را نسبت به مسائل فرهنگی داشته باشیم. به یاد دارم در دوره اولی که ما درباره نشریات از کتابداران نظرسنجی کردیم، بسیاری از کتابداران نشریات مشهور کشور را نمی‌شناختند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از آگاهی‌های حرفه‌ای و مهارتی به عنوان چهارمین دسته از آگاهی‌های لازم برای کتابداران یاد کرد و گفت: ما به عنوان کتابدار باید از آخرین یافته‌های محققان و پژوهشگران جهان در حوزه کتابداری آگاه باشیم. باید بهترین شیوه‌های معرفی کتاب، مرورنویسی را بدانیم و بتوانیم با استفاده از این شیوه‌ها افراد را به کتابخانه‌ها جذب و نسبت به تثبیت آنها اقدام کنیم؛ باید بدانیم که با چه مهارتی می‌توانیم شناختی اجمالی به چند هزار کتابی که در کتابخانه داریم، پیدا کنیم. اخیرا کتابی با عنوان «چگونه کتابی را که نخوانده‌ایم معرفی کنیم» یا «چگونه مرور کتاب بنویسیم» منتشر شد که می‌توند برای کتابداران بسیار راهگشا باشد.
وی ادامه داد: دسته پنجم آگاهی‌های سازمانی است؛ ما در یک سازمان به نام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کار می‌کنیم که باید از وضعیت تشکیلاتی، قانونی، تاریخچه، قوانین استخدامی و قوانین تغییر وضعیتی آن مطلع باشیم.  

بخش پایانی این دیدار نیز به بیان پرسش کتابداران و کارکنان ادارات وکتابخانه‌های عمومی استان لرستان اختصاص داشت که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پاسخگوی سوالات مطرح شده بود.

  • کتابخانه شهید بهشتی

نظرات  (۱)

  • نگار جهانشاهی
  • خیلی خوبه سپاسگذارم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی