کتابخانه شهید بهشتی تاکستان

کتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.

کتابخانه شهید بهشتی تاکستان

کتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.

کتابخانه شهید بهشتی تاکستان با قدمت بیش از 40 سال، به عنوان کتابخانه مرکزی شهرستان فعالیت می کند. این کتابخانه دارای بخش های مخزن با حدود بیش از 35 هزار جلد کتاب، بخش تخصصی کودک و نوجوان، کتب کمک درسی، کتب مرجع، نشریات، نوسوادان و استان شناسی، سالن مطالعه مجزا برای خانم ها و آقایان آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم است.
مدارک لازم برای ثبت نام یک ساله:تکمیل فرم عضویت، ارائه کد ملی، ارائه یک قطعه عکس و مبلغ 3500 تومان.
آدرس کتابخانه: تاکستان. فلکه تختی، ابتدای خیابان عاشورا
تلفن تماس:02835222080
آدرس کانال تلگرام: libbeheshti@

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۹
آذر

Image result for ‫شب یلدا و امام زمان‬‎

  • کتابخانه شهید بهشتی
۲۷
آذر

Image result for ‫شهادت حضرت معصومه تصویری‬‎

  • کتابخانه شهید بهشتی
۱۴
آذر

همزمان با 12 آذر روز معلولان ، اعضای کانون توانای شهر تاکستان از کتابخانه بازدید کردند. در این بازدید شرکت کنندگان با بخش های مختلف کتابخانه آشنا شدند و به عضویت کتابخانه درآمدند. لشگری رییس اداره کتابخانه های تاکستان نیز ضمن  تبریک به مناسبت این روز به حضار، وظایف کتابخانه های عمومی را خدمت به همه آحاد جامعه عنوان کرد وگفت معلولین بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند و اظهار امیدواری کرد که شرایط کتابخانه ها برای استفاده هرچه ببیشتر از معلولین مهیا شود.

در این دیدار نشست کتابخوان نیز با حضور معلولین انجام شد . 

 همچنین در این جلسه از" معصومه قاسمی" مسئول کتابخانه کانون معلولین توانا به دلیل همکاری های خوب با کتابخانه شهید بهشتی تاکستان تقدیر شد.


  • کتابخانه شهید بهشتی
۱۴
آذر

12 آذر روز قانون اساسی:دیدار با نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی

به مناسبت روز قانون اساسی جمهوری اسلامی و 10 آذر روز مجلس شورای اسلامی رییس اداره کتابخانه های شهرستان تاکستان به همراه کتابداران با بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار بهمن طاهرخانی ضمن تشکر از فعالیت های کتابخانه ها در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی این اقدامات را مثبت ارزیابی کرد.

 در این دیدار لشگری ابتدا ضمن تبریک روز مجلس گزارشی از فعالیتهای انجام شده در سطح شهرستان تاکستان در طی هفته کتاب ارائه دادند.

لشگری اعلام کرد: در این هفته بیش از 7000 نفر به عضویت کتابخانه های عمومی تاکستان درآمدند و همچنین در این هفته کتابخانه ها با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی میزبان علاقمندان به کتاب و کتابخوانی بودند.

  • کتابخانه شهید بهشتی
۰۷
آذر

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی نشست کتابخوان ویژه کتابداران  شهرستان در کتابخانه شهید بهشتی این شهرستان برگزار شد .

درطی  این نشست که با حضور رییس اداره شهرستان تاکستان، مسئولان و کتابداران کتابخانه ها برگزار شد.، احمد لشگری به معرفی کتاب 6410" خاطرات سرلشگر حسین لشگری" ، سعید نوری کتاب شاهرخ حر انقلاب اسلامی" زندگینامه و خاطرات شهید شاهرخ ضرغام" ،  علی اکبر طاهرخانی کتاب زنی که می توانست فرعون باشد" نوشته ویلیام کلاین"  ،  مهناز رحمانی کتاب آیا حسین تنهاست" نوشته ابراهیم صفاری"  ،  لیلا محمدی کتاب دزیره " نوشته آن‌م‍اری‌ سلینکو  ، ثریا یوسفی منفرد  کتاب بدانید و سالم بمانید"نوشته سمیه معصومی و سمیرا طاهرخانی کتاب دانش نامه احادیث پزشکی " نوشته محمدی ری شهری" را معرفی کردند و در مورد این کتابها به بحث و تبادل نظر پرداختند. همچنین طی این جلسه برنامه های ویژه هفته کتاب تشریح شد و برنامه ریزی در مورد این برنامه ها انجام شد.


  • کتابخانه شهید بهشتی
۰۵
آذر

کتاب های طرح کتاب‌خوان آذر ماه ۱۳۹۷ معرفی شد

کتاب خوان آذر ماه 97

کتاب‌های «ادب نبوی»، «سزمین آرزوها»، «ماهک و غول سرزمین پارچه‌ها» و «قصه های شب چله» به عنوان آثار ارائه شده در طرح کتاب‌خوان آذر ماه، معرفی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان آذر ماه با ارائه کتاب‌های «ادب نبوی» از آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، «سزمین آرزوها» از مرتضی عبدالوهابی، «ماهک و غول سرزمین پارچه‌ها» از اعظم سبحانیان و «قصه های شب چله» از الهام ابراهیمی معرفی شد.

.

.

ادب نبوی (۲ جلد نخست)

پدیدآور: آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی

انتشارات: مؤسسه پژوهشی، فرهنگی مصابیح الهدی

تعداد صفحات: دوجلدی (۴۸۰ )

«سرچشمه ادب»

نوشیدن آب گوارا همواره برای تشنگان لذّت‌بخش و حیات آفرین است؛ حال تصور کنید تشنه و در جستجوی آب، ناگهان به سرچشمه‌ای زلال و گوارا می‌رسیم؛ بی‌تردید نوشیدن این آب، شیرین‌ترین تجربة زندگی ما خواهد بود.

«ادب نبوی» سرچشمه‌ای جوشان و ارزشمند برای جویندگان معرفت و دوستداران تأدّب به ادبی اصیل و هدایت‌گر است.

رسول اعظم صلی‌الله علیه و آله از دو شیوة مستقیم و غیرمستقیم به انتقال ادب الهی که به آن مؤدب شده بودند به مؤمنین و دوستداران شان پرداختند که حضرت آیت الله تهرانی، این دو راه را بررسی می‌کنند.

 در این مجموعه دوجلدی که اینجا به شما معرفی می‌کنیم؛ روش مستقیم این تربیت مبارک بررسی می‌شود.

این کتاب شرح کامل حدیث شریف نبوی است که در جلد نخست آن، پیامبر امین صلی‌الله علیه و آله، شش نکتة مهم که بی رعایت ‌آن‌ها، تربیت راستین ممکن نیست را به امیرمؤمنان علیه‌السلام به‌عنوان میزان و نمایندة همة مؤمنان موحّد توصیه می‌کنند که شامل بخشش مال و جان در راه دین، نماز، روزه، صدقه، صدق و کذب و ورع می‌شود.

جلد دوم کتاب شامل سفارشات پیامبر به این امام همام در خصوص اهل بیت مبیّن قرآن، آداب خلوص، ‌تفکّر، تطبیق در قرآن و آداب قرائت و ترتیل قرآن است و البته نخستین شرط برای شاگردی مکتب هادی ادب نبوی، دوری از هرگونه شرک و کفر و نفاق و ایمان به ذات یگانة باری تعالی است.

 این مباحث در ۳۰ جلسه ارائه شده است که ۹ جلسه اول آن در جلد اول و سایر جلسات در جلد دوم آمده است.

متن کتاب روان و خواندنی است و به سبب فهم بهتر مخاطب از اصطلاحات فنی کمترین استفاده شده است و در صورت لزوم بر استفاده با توضیحات عالمانه شرح و توضیح کافی برای آن‌ها آمده است.

ویژگی مهم این کتاب کاربردی بودن و امکان «همراهی نظر و عمل» است و در آن نسخه بی‌اثر پیچیده نمی‌شود.

اگر شما هم جزو جویندگان راه حق و توحید و در جستجوی تربیت مؤثر هستید؛ خواندن دوجلدی «ادب نبوی» از بسته ‌فرهنگی «کتاب‌خوان آذرماه» را از دست ندهید.


سرزمین آرزوها

نویسنده: مرتضی عبدالوهابی

انتشارات: بوستان کتاب

تعداد صفحات: ۱۴۴

«جلوه‌ای از غیب»

جهانی که هریک از ما آدمیان چون یک نقطه کوچک در بخشی از آن زندگی می‌کنیم به دو قسمت تقسیم شده است: عالم غیب و عالم مشهود.

آن چه در عالم دیدار و تجربه وجود دارد و ما با چشم سر قادر به دیدن آن هستیم؛ همه آن چیزی نیست که در واقع موجود است و پشت پردة اسرارآمیز و مستتر غیب، دنیایی بزرگ و پُرمعنا وجود دارد و از نظر مصحف شریف دین اسلام، قرآن، متّقی کسی است که به «غیب» مؤمن باشد؛ زیرا وجود مبارک خداوند؛ وجودی حاضر و غایب از نظر است؛ وحی، رسالت، نبوّت، فرشتگان، قیامت همه از چشمان ظاهربین ما پنهان‌اند؛ پس ایمان حقیقی، بدون باور وجود این مصادیق مهم ممکن نیست.

خداوند مهربان، گاهی لطف و عنایت خود را به غایت اعلا می‌رساند و مظاهری از عالم غیب را به عالم محسوسات محدود انسان‌ها نازل می‌سازد تا نشانه‌ای روشن برای اهل ایمان و تفکّر باشد.

«سرزمین آرزوها» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاهی است که هریک نشانه‌ای اعجاب‌آور و تأمل‌برانگیز از معجزات و کراماتی که در ماورای محسوسات و قلمرو مشهود عالم رخ می‌دهد را در قالب داستان‌هایی کوتاه و تأثیرگذار به تصویر کشیده است.

«قضاوت شگفت»، «بر فراز دار»، «شعر آفتاب»، «ماه در نقاب»، «امین خدا»، «شعر ماندگار»، «فاطیما» تعدادی از زیباترین داستان‌های این کتاب است.

اگر مایلید به سرزمین زیبای آرزوهای مستجاب‌شده سفر کنید و ماجرای مردمی را بخوانید که به یُمن اعتقاد به غیب از بذل جانشان در برابر حقیقت ابایی ندارند؛ بال‌های کاغذی و بلندپرواز این کتاب که در بستة ‌فرهنگی «کتاب‌خوان آذرماه» در انتظار مراجعة شماست را از دست ندهید.


ماهک و غول سرزمین پارچه‌ها

نویسنده: اعظم سبحانیان

تصویرگر: ایلگار رحیمی

انتشارات به‌نشر

تعداد صفحات: ۶۳

به دنبال ملکه‌ آدم فضایی‌ها

دنیای قصه‌های کودکان پُر است از اتفاقات رؤیایی و خیال‌پردازی‌های شیرین. از سرزمین اسرار آمیز دیوها و پریان، تا جهان حیوانات؛ از سفر در زمان و رفتن به سیاره‌های دور، تا آن‌جا که هر حیوانی لب به سخن می‌گشاید و می‌تواند دوستی خیالی باشد برای کودکان، آن‌جا که عروسک‌ها و اشیا جان می‌گیرند و درخت‌ها و گل‌ها با آدم حرف می‌زنند.

 «ماهک و غول سرزمین پارچه‌ها» یکی از همین داستان‌های خیالی است که کودک را با خود به سفری باور نکردنی می‌برد. این قصه از فضایی شاد و تصاویری زنده برخوردار است؛ ارزش دادن به خیال‌پردازی، ایجاد فضایی زنده در ذهن کودک و هماهنگی رنگ، صدا و تصویر در این داستان جایگاهی ویژه دارد که می‌تواند نقش مهمی در پویایی و خلاقیت ذهن کودک ایفا نماید.

ماهک(شخصیت اصلی داستان) همراه مادرش به خرید می‌رود. او پارچه‌ای را برای خود انتخاب می‌کند تا مادرش برایش لباسی بدوزد  و این لباس و نقش ونگار آن دست مایۀ‌ ماجراهای این داستان می‌شود. طرح پارچۀ لباس ماهک، تصویر آدم فضایی‌ها است. ماهک متوجه می‌شود که از لباسش نوری می‌آید. او و عروسکش، کوچک می‌شوند و به سرزمین پارچه‌ها می‌روند، آن‌جا متوجه می‌شوند پای فرمانروای آدم فضایی‌ها لای دوخت لباسش گیر کرده است. ماهک با مهربانی پای فرمانروا را در می‌آورد، ادامۀ قصه نیز ماجراجویی‌های ماهک و عروسکش در نقش و نگارهای پارچه‌های دیگر و پیدا کردن ملکه‌ آدم فضایی‌ها است! برای کشف و با خبر شدن از سفرهای باور نکردنی ماهک می‌توانید این کتاب را از کتابخانه‌های عمومی شهر خود امانت بگیرید.


قصّه‌های شب‌های چلّه

نویسنده: الهام ابراهیمی

تصویرگر: آناهیتا تیموریان

انتشارات: سروش، دورة سه‌جلدی

«گرمابخش شب‌های بلند یلدا»

یادش به خیر؛ یلدا می‌آمد و پای کرسی گرم مهربانی، همراه قصّه‌های شیرین مادر بزرگ، تنها دقیقه‌ای زودتر به شب می‌رسیدیم؛ اما آرامشی دوچندان را تجربه می‌کردیم. بزرگ‌تر هم که شدیم؛ یک یلدا را حق کودکی داشتیم و مجال می‌یافتیم یک دل سیر، مهمان دنیای قصه‌های کودکانة چلّه‌ شویم و با پر خیال به آسمان زیبا و مصفّای افسانه‌ها پرواز کنیم.

شب‌های چلّه و خاطراتش تا ابد در یاد و قلب ما جاوید است؛ گرچه دنیای دود و ماشین و بخاری گازی؛ طعم گرم و دلنشین کرسی در کنار قصّه‌های مادر بزرگ مهربان را از یاد زمستان‌هایمان بُرد.

«قصّه‌های شب‌های چلّه»، مجموعه‌ای ۳ جلدی است که در هر جلد سه داستان افسانه‌ای کوتاه خواندنی و شنیدنی نقل شده است: «همسایة فقیر و همسایة ثروتمند»، «غول و ماهیگیر»، «به دنبال بخت» داستان‌هایی است که در جلد اول این مجموعه می‌خوانیم. ماجراهای «مرد خسیس»، «غلام تنبل»، «گنج واقعی» را در جلد دوم این مجموعه‌داستان دنبال می‌کنیم و با داستان «مرد زیرک و چاه خداداد»، «پهلوان ترسو» و «ملک و شاهین» در جلد سوم این داستان‌های جذّاب آشنا می‌شویم.

رنگ‌آمیزی خیال‌انگیز و تصاویر ساده و در عین حال جذّاب کتاب، علاوه بر تناسب با مضامین هر قصّه، یادآور خیال‌پردازی‌های کودکانه‌ای است که هنگام شنیدن داستان‌های مادربزرگ‌ها در ذهنمان نقش می‌بست.

اگر برای یلدای پیش‌رو و یلداهای آینده، مایلید نقش دوست‌داشتنی قصّه‌گوی چلّه را ایفا کنید؛ این مجموعه‌داستان موجود در بستة ‌فرهنگی «کتاب‌خوان آذرماه» را از دست ندهید.

  • کتابخانه شهید بهشتی
۰۵
آذر

 

همزمان با بیست و ششمین هفته کتاب و کتابخوانی کتابخانه شهید بهشتی تاکستان اجرای  برنامه های متنوع  میزبان علاقمندان بود.

 در اولین روز از این هفته کتابدارن این کتابخانه ضمن حضور در گلزار شهدا و عطرافشانی مزار شهدا با آرمان های امام و شهدا تجدید میثاق کردند

ü    بازدید مسئولان از کتابخانه در هفته کتاب:

 در این هفته کتابخانه شهید بهشتی میزبان مسئولان شهرستان تاکستان بود:

محمد مبین فرماندار شهرستان تاکستان ضمن بازدید از بخش های مختلف کتابخانه  و آشنایی با بخش های مختلف کتابخانه و دیدار با کتابداران کتابخانه ضمن تبریک به مناسبت هفته کتاب بر افزایش دانش موضوعی و ارتقای دانش تخصصی کتابداران تاکید کردند.

همزمان با  اولین روز هفته کتاب بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی از کتابخانه شهید بهشتی تاکستان بازیدد کرده و در جریان برنامه های هفته کتاب قرار گرفت.در این دیدار بهمن طاهرخانی ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز هفته کتاب از بخش های مختلف کتابخانه بازدید کرد. در بازدید از بخش کودک که جمعی از دانش آموزان مقطع ابتدایی نیز حضور داشتند در مورد اهمیت کتاب و کتابخوانی برای کودکان صحبت کرده و پس از پرسیدن سوالهایی از دانش آموزان در مورد کتاب جوایزی به کودکان اهدا شد.

همچنین رییس اداره کتابخانه های شهرستان تاکستان به همراه کتابداران با آیت الله علی اسلامی امام جمعه شهر تاکستان دیداری داشتند.  در این دیدار ابتدا لشگری گزارش کاملی از برنامه های کتابخانه شهرستان ارائه داد. در ادامه نیز آیت الله اسلامی ضمن عرض تبریک به کتابداران به مناسبت هفته کتاب مباحثی را در رابطه با اهمیت کتاب و کتابخوانی در اسلام بیان کرد و خاطر نشان کرد کتابداران همیشه باید رضای خدا را در نظر داشته باشند و مراجعه کنندگان را به سوی کتابهایی راهنماییی کنند که موجب خداشناسی و پرورش فکر خواننده کتاب شود. در پایان نیز یک نسخه از کتاب 6410 (خاطرات سرلشگر حسین لشگری) به وی اهدا شد.

اکبری رییس اداره ارشاد تاکستان نیز به همراه همکاران خود در هفته کتاب از کتابخانه شهید بهشتی بازدید کردند.

ü    از جمله برنامه های فرهنگی برگزار شده در کتابخانه به شرح زیر است:

برگزاری " کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی"   با حضور نوجوانان با موضوع  فضای مجازی  با حضور صفوی برگزار شد. در این جلسه  ابتدا مباحثی در مورد آسیبهای فضای مجازی مطرح شد و سپس نوجوانان شرکت کنند در این کارگاه سوالات خود را در این زمینه مطرح کردند.

برگزاری جلسه " پرسش و پاسخ حجاب" از دیگر برنامه های برگزار شده بود. در این جلسه که اعضای دختر کتابخانه حضور داشتند.علیپور مدرس این دوره مباحثی در مورد عفاف و حجاب مطرح کرده و ضرورتهای عفاف و حجاب را بیان کرده و سپس به پرسشهای شرکت کنندگان در این مورد پاسخ دادند. و همچنین کتابهای مفید در این حوزه برای شرکت کنندگان معرفی شد.

همچنین با توجه به همزمانی هفته کتاب با برگزاری کنگره 3000 شهید استان قزوین در سطح استان، کتابخانه شهید بهشتی تاکستان نیزدر جهت زنده نگه داشتن یاد شهدا و آشنایی قشر نوجوان با جوان با شهدای استان  نشست معرفی کتاب" دلاوران مردان تات" نوشته سید مصطفی علوی که با حضور این نویسنده در سالن کتابخانه برگزار شد. این کتاب شامل سرگذشتنامه و خاطرات رزمندگان تاکستان است که توسط این نویسنده جمع آوری شده است. در این مراسم پس از معرفی کتاب به سوالات شرکت کنندگان در مورد کتاب پاسخ داده شد.همچنین در این هفته نشست کتابخوان ویژه کتابداران شهرستان در کتابخانه شهید بهشتی برگزار شد.در این جلسه مسئولان و کتابداران شهرستان کتابهایی را معرفی کردند.

دیگر برنامه برگزار شده "کارگاه آشنایی با بخش مرجع" بود که در این کارگاه کتب مرجع و چگونگی استفاده از این کتب برای کودکان و نوجوانان شرح داده شد و شرکت کنندگان با انواع کتابهای مرجع  مناسب رده سنی خود آشنا شدند.

همچنین نمایشگاه کتاب با عنوان" کتابهای خواندنی" در کتابخانه دایر شد که در آن کتابهای پرمخاطب در موضوعات مختلف در معرض دید اعضا قرار گرفت.

ü    برنامه های بخش کودک و نوجوان در هفته کتاب:

 

همزمان با هفته کتاب مسابقه کتابخوانی مکتوب از کتاب" جام جهانی در جوادیه" نوشته داوود امیریان ویژه رده سنی نوجوان در کتابخانه برگزار شد که با استقبال خوب اعضا مواجه شد و2 نفر از شرکت کنندگان به عنوان برندگان این مسابقه انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

برنامه دیگری که در بخش کودک انجام شد جمع خوانی کتاب" هیچکس جراتش را ندارد"  از سری کتابهای کتابخوان آبان ماه بود که توسط نوجوانان انجا م شد.  کشیدن نقاشی همگانی با موضوع هفته کتاب از دیگر برنامه های انجام شده بود

همچنین در خلال بازدید مدارس از کتابخانه در هفته کتاب برنامه های متنوعی انجام شد که ، قصه گویی با موضوعات مختلف، معرفی کتابها و نشریات ویژه کودک و نوجوان، برگزاری مسابقات هوش و اهدای جوایز از جمله این برنامه هاست.

برنامه دیگری که در بخش کودک کتابخانه برگزار شد معرفی و جمع خوانی کتاب" و این صدای جنگ" نوشته محمدرضا بایرامی بود .در این مراسم نیز ایتدا توضیح مختصری در مورد این کتاب برای کودکان بیان شد و سپس کودکان به جمع خوانی کتاب پرداختند.

 

گفتنی است همزمان با هفته کتاب بیش از 20 مدرسه در مقتطع مختلف از کتابخانه بازدید کرده و حدود 2100 نفر روز 24 آبان به صورت رایگان به عضویت کتابخانه در آمدند.

کتابخانه شهید بهشتی تاکستان در سال 97 به عنوان کتابخانه نمونه در سطح استان قزوین شناخته شد



  • کتابخانه شهید بهشتی
۰۱
آذر

Image result for ‫آغاز هفته وحدت تصویری‬‎

  • کتابخانه شهید بهشتی