کتابخانه شهید بهشتی تاکستان

کتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.

کتابخانه شهید بهشتی تاکستان

کتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.

کتابخانه شهید بهشتی تاکستان با قدمت بیش از 40 سال، به عنوان کتابخانه مرکزی شهرستان فعالیت می کند. این کتابخانه دارای بخش های مخزن با حدود بیش از 35 هزار جلد کتاب، بخش تخصصی کودک و نوجوان، کتب کمک درسی، کتب مرجع، نشریات، نوسوادان و استان شناسی، سالن مطالعه مجزا برای خانم ها و آقایان آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم است.
مدارک لازم برای ثبت نام یک ساله:تکمیل فرم عضویت، ارائه کد ملی، ارائه یک قطعه عکس و مبلغ 3500 تومان.
آدرس کتابخانه: تاکستان. فلکه تختی، ابتدای خیابان عاشورا
تلفن تماس:02835222080
آدرس کانال تلگرام: libbeheshti@

۱۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۰
مهر


پوستر کتابخوان آبان ماه - کراپ‌شده

کتاب‌های «محمد صلی الله علیه و آله و سلم مثل گُل بود»، «هیچ‌کس جرئتش را ندارد»، «دعبل و زلفا» و « پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو... و دو داستان دیگر» به عنوان آثار ارائه شده در طرح کتاب‌خوان آبان ماه، معرفی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان آبان ماه با ارائه کتاب‌های «محمد صلی الله علیه و آله و سلم مثل گُل بود» نوشته غلامرضا حیدری ابهری، «هیچ‌کس جرئتش را ندارد» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، «دعبل و زلفا» نوشته مظفر سالاری و « پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو... و دو داستان دیگر» نوشته فرهاد حسن‌زاده معرفی شد.


محمد صلی الله علیه و آله و سلم مثل گُل بود (۸ جلد در یک مجلّد)

نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری

ناشر: بوستان فدک

تعداد صفحات: ۹۶

وجودش مایه خیر و برکت بود؛ آرامش، وقار و سیمای متفکرش او را از همه هم‌سالانش متمایز می‌ساخت و در راستی و درستی و ادای امانت و مهربانی با دیگران بی‌مانند بود؛ از بدو کودکی، رنج یتیمی، روح و جان لطیفش را آزرد؛ اما همچنان مؤدب‌ترین کودک روزگار بود؛ گویا به جای والدین، پروراننده نیکوتری به تربیت دُرّ یتیم مدینه همّت گماشته بود که او را از هر آموزشی بی‌نیاز ساخت و امین بزرگوار مکّه، بهترین الگو برای آموزش انسان‌ها در طول تاریخ شد.

مهم‌ترین نیاز جامعه اسلامی ما تربیت انسان‌هایی موحد، مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت‌ها و وظایف خود در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت است و مسئولیت تربیت چنین انسانی پس از خانواده بر عهده دستگاه فرهنگی آموزش و پرورش است و بر اساس همین نیاز «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» در سال ۱۳۹۰ تصویب و برای اجرا به تمامی مدارس ابلاغ شد.

بی‌تردید برای ادای این فریضه مهم آموزشی به الگوی مناسب و جامع‌الشرایطی نیاز داریم که با بررسی سیره و رفتار رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم از کودکی تا جوانی و از جوانی تا پیری، الگویی شایسته‌تر از ایشان نخواهیم یافت.

مجموعه «محمد صلی الله علیه و آله و سلم مثل گُل بود»، اثری برای آموزش سبک زندگی پیامبر (ص) به کودکان است. این مجموعه هر چهار حوزه مدنظر آموزش کودکان در ارتباط با خدا، خود، خَلق (مردم) و خلقت را پوشش می‌دهد و در چهل محور اصلی و ملموس سبک زندگی اسلامی را به کودکان می‌آموزد.

«چرا باید بسم الله بگوییم؟ چرا باید نماز بخوانیم؟ چرا باید دعا کنیم؟ چرا باید قرآن بخوانیم؟ چرا باید مسواک بزنیم؟ چرا باید مرتب حمام برویم و بدنمان را بشوییم؟ چرا باید ناخن‌هایمان را کوتاه کنیم؟ چرا باید پرخوری نکنیم؟ چرا باید شکرگزاری کنیم؟ چرا باید عجله نکنیم؟ چرا باید نظم را رعایت کنیم؟ چرا باید در کارهایمان مشورت کنیم؟ چرا باید کار کنیم؟ چرا باید در سختی‌ها صبور باشیم؟» ازجمله مهم‌ترین سؤالات کودکانه‌ای است که در این کتاب پاسخ داده می‌شود.


هیچ‌کس جرئتش را ندارد

نویسنده: حمیدرضا شاه‌آبادی

نـاشـر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تعداد صفحات: ۱۴۲

همه‌ ما در زندگی ترس‌هایی داریم؛ ترس‌هایی که هرچه قدر هم بزرگ باشد، گاه ناچاریم در مسیر زندگی بر آن‌ها غلبه کنیم و کارهایی انجام دهیم که «هیچ‌کس جرئتش را ندارد».

«فتّاح» یک نوجوان باهوش و مهربان است که در کودکی پدر و مادرش را هم‌زمان بر اثر حادثه‌ای از دست می‌دهد و با پدربزرگ و مادربزرگش در یکی از روستاهای نزدیک کرمانشاه زندگی می‌کنند؛ اهالی روستا یک ترس بزرگ دارند که این ترس برای فتّاح از سایرین بزرگ‌تر است؛ اما حس قدرشناسی‌ این نوجوان نسبت به پدربزرگش، باعث می‌شود با پای خود به مقابله با این ترس برود و برای این کار بر روی کمک و همراهی «حمید» دوست صمیمی‌اش نیز حساب می‌کند و در ادامه قادر و یونس نیز با آن‌ها همراه می‌شوند.

این کتاب ماجرای یک جمع روستایی ساده‌دل و درعین‌حال غیور است که همدلانه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و با کمبودهایشان صبورانه می‌سازند و دلخوشی‌های زیادی دارند؛ امّا اتفاقات عجیبی که در قلعه بزرگ روستا با عنوان «قلعه تکیه»، موجب شده آن‌ها دیگر نتوانند مثل سال‌های گذشته مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام و تعزیه‌خوانی را در آنجا برگزار کنند و از آن بدتر اینکه جرئت ندارند برای برداشتن لوازم تکیه به آن قلعه که دیگر «قلعه جنّی» نام گرفته، پای بگذارند و حتّی از نگاه کردن به اطراف قلعه هراس دارند.

اگر اهل خواندن داستانی پُرهیجان و خلاقانه هستید و مایلید خاطرات نوجوانانی را بخوانید که در شرایط سخت جنگ تحمیلی یاد گرفتند، چگونه باید قهرمان واقعی شد و درنهایت راز گنج واقعی و خوشبختی حقیقی زندگی را یافتند؛ برای خواندن «هیچ‌کس جرئتش را ندارد» به کتابخانه‌های عمومی مراجعه کنید و سراغ بسته فرهنگی «کتاب‌خوان آبان ماه» را بگیرید.


دعبل و زلفا

نویسنده: مظفر سالاری

ناشر: به‌نشر

تعداد صفحات: ۳۳۲

گاهی یک عشق زمینی، آدمی را تا اوج آسمان پرواز می‌دهد و گاه زمین را به بستر جمع‌آوری هیزم جهنّم تبدیل می‌سازد.

«دعبل و زلفا» ماجرای عشقی اثرگذار است و سرگذشت «دعبل خزاعی» شاعر معروف صریح و تیززبان اهل بیت علیهم‌السلام است که در سفری به بغداد با بانویی عفیف و زیبارو که گرفتار برده‌فروشان دستگاه هارون‌الرشید است، مواجه می‌شود و دل در گرو مهرش می‌نهد؛ دعبل که روحیه‌ای لطیف و خیالی خلاق دارد؛ آن بانوی نجیب را در خیالش «سلما» می‌نامد و برایش شاعری می‌کند و با وجودی که سلما، کنیزی گرفتار است که به زودی برای فروش به دربار هارون منتقل خواهد شد؛ احساس می‌کند باز هم او را می‌بیند و به‌راستی اینگونه می‌شود و به خواست خداوند، دعبل با سلمای خیالش که همان زلفای حقیقی است، ماجراهایی دارند که سرنوشت دعبل را زیر و رو می‌سازد و او را به عاقبتی خوش‌ رهنمون می‌شود.

این رمان تاریخی‌داستانی سه شخصیت اصلی دارد؛ دعبل که گاه تا مرز سقوط در مستی و می‌خوارگی و شاعری در وصف طاغوتیان به هوای وصال معشوق زمینی‌اش پیش می‌رود و گاه ضمیر روشن و یاران هدایتگرش او را تا اوج یک دوستدار راستین و شجاع اهل بیت عصمت سلام‌الله علیهم پیش می‌برد؛ شخصیت بعدی، زلفا، سراسر پاکی و نور است. زلفا شخصیتی مثبت دارد و شیعه‌ای واقعی است و نقش بسیار مهمی در هدایت دو شخصیت دیگر دارد. سومین شخصیت ابن سیار طبیب است که بسیار مادی‌گراست و سرانجام تسلیم کرامت ائمه و ایمان زلفا می‌شود.

خواندن این رمان که با قلمی جذّاب و وقایعی زنده روایت می‌شود، مخاطب را تا آخرین خطوط با اثر همراه می‌کند؛ به‌گونه‌ای که تلخی و شیرینی اوقات شخصیت‌ها، کام خواننده را تلخ یا شیرین می‌سازد.

مطالعه این کتاب تاریخی‌داستانی از بسته فرهنگی «کتاب‌خوان آبان‌ماه» به همه علاقه‌مندان به ماجراهای تاریخی و جذابیت‌های خیال‌انگیز داستانی توصیه می‌شود.


پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو... و دو داستان دیگر

نویسنده: فرهاد حسن‌زاده

تصویرگر: علی خدایی

نـاشـر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تعداد صفحات: ۲۸

بچّه‌ها شما دوست دارید کتابی بخوانید که سه داستان زیبا را برایتان تعریف می‌کند؟ من که خیلی دوست دارم؛ پس اگر موافقید با «پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو...» و «باد دوچرخه سوار» همراه شویم تا از راز «دو لقمه چرب و نرم» سر در بیاوریم.

نخستین داستان کتاب (پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو...) ماجرای یک کره‌اسب کوچک و دوست‌داشتنی‌ است که در یک قاب عکس طلایی گیر افتاده و اصلاً حاضر نیست، آزادی‌اش را با یک خانه طلایی عوض کند و همه تلاشش را برای رهایی از حصار قاب عکس صرف می‌کند.

دومین داستان کتاب «باد دوچرخه‌سوار» ماجرای یک باد سرکش است که سوار بر دوچرخه راه می‌افتد و از وسعت و قدرتش برای تخریب طبیعت و اشیا و آزار افراد و موجودات استفاده می‌کند؛ امّا برایش اتفّاقی می افتد که برایش یک درس بزرگ دارد.

«دو لقمه چرب و نرم» سومین داستان کتاب و ماجرای دو گوسفند مهربان کوچولو است که علاقه خاصّی به تماشا کردن ابرها دارند؛ آن‌ها یک روز از خطری که دو ابر شبیه خودشان را تهدید می‌کرد، مطلّع شدند و با کلّی زحمت و تلاش دوستان آسمانی‌اش را نجات دادند؛ امّا این کار خوبشان بی‌جبران نماند...

با خواندن این مجموعه داستان خیال‌انگیز، پرسش‌های و نکات فلسفی تأمل‌برانگیزی به ذهن کودکان ما خطور می‌کند که شکوفایی ذهنی و پرسشگری کودک را در پی دارد.


لازم به ذکر است در طرح کتابخوان ماه، هر ماه ۴ عنوان کتاب از بین کتاب های تازه منتشر شده، برای اقشار و سلایق گوناگون مردم و در موضوعات و مناسبت‌های متنوع مانند (سبک زندگی ایرانی اسلامی، ازدواج، تربیت فرزند، اخلاق اجتماعی، خانواده، سلامت، کودک و نوجوان، علمی و دینی و...) انتخاب و به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تحقق دیگر اهداف طرح، کتاب ها در قالب ها و روش های مختلف نظیر پوستر، خلاصه نویسی، کتابچه، فلش و کلیپ، معرفی شده و با محوریت این آثار فعالیت‌های کتاب‌ محور متنوعی مثل جلسات نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و... انجام‌ می شود.

  • کتابخانه شهید بهشتی
۲۸
مهر

  • کتابخانه شهید بهشتی
۲۸
مهر

دیدار دبیرکل با کتابداران لرستان

به گزارش پایگاه‌ اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز چهارشنبه بیست و پنجم مهرماه در بیست و هشتمین دیداراستانی خود با کتابداران استان لرستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
علیرضا مختارپور در این دیدار با تأکید بر لزوم توجه به اخلاق در جوامع بشری، گفت: در طول تاریخ تعاریف مختلفی از اخلاق توسط فلاسفه مختلف ارائه شده است. ما روایتی از پیامبر اسلام داریم که فرموده‌اند «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» من مبعوث شدم برای اینکه مکارم اخلاقی را به تکامل و اتمام برسانم. بر همین اساس برخی از حکمای اسلامی، انسان را موجودی اخلاقی تعریف کرده‌اند.

ضرورت کسب آگاهی‌های پنج‌گانه کتابداران
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر لزوم کسب آگاهی‌های ۵ گانه برای کتابداران در نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطرنشان کرد: همه همکاران نهاد باید به آگاهی‌های دینی، آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی، آگاهی‌های فرهنگی، آگاهی‌های حرفه‌ای و درنهایت آگاهی‌های سازمانی مجهز شوند؛ چراکه فعالیت‌ها و انتظارات یک کتابدار باید منطبق بر این آگاهی‌های کلیدی باشد.
وی افزود: طبیعتا از آنجا که همه ما مسلمان هستیم، باید نسبت به برخی از مسائل دینی مانند اصول، فروع، احکام و فقه دینی آگاهی داشته باشیم. دسته دوم آگاهی‌های سیاسی اجتماعی است. ما باید بدانیم که انسان‌هایی هستیم که در اوایل قرن بیست و یکم در کشور جمهوری اسلامی ایران، کشوری در منطقه خاور میانه با چنین مختصات منطقه‌ای، بین‌المللی و جهانی زندگی می کنیم. وضعیت جامعه ما، شرایط سنی، شرایط اجتماعی، معیشتی، کم آبی و سایر مسائل از این دست، مسائلی است که باید نسبت به آنها آگاهی‌های لازم را داشته باشیم.
مختارپور با تأکید بر لزوم آگاهی کتابداران از مهم‌ترین مسائل فرهنگی کشور گفت: دسته سوم آگاهی فرهنگی است؛ از آنجا که کار ما کتابدارن در حوزه فرهنگی تعریف می‌شود، باید آگاهی‌های لازمی را نسبت به مسائل فرهنگی داشته باشیم. به یاد دارم در دوره اولی که ما درباره نشریات از کتابداران نظرسنجی کردیم، بسیاری از کتابداران نشریات مشهور کشور را نمی‌شناختند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از آگاهی‌های حرفه‌ای و مهارتی به عنوان چهارمین دسته از آگاهی‌های لازم برای کتابداران یاد کرد و گفت: ما به عنوان کتابدار باید از آخرین یافته‌های محققان و پژوهشگران جهان در حوزه کتابداری آگاه باشیم. باید بهترین شیوه‌های معرفی کتاب، مرورنویسی را بدانیم و بتوانیم با استفاده از این شیوه‌ها افراد را به کتابخانه‌ها جذب و نسبت به تثبیت آنها اقدام کنیم؛ باید بدانیم که با چه مهارتی می‌توانیم شناختی اجمالی به چند هزار کتابی که در کتابخانه داریم، پیدا کنیم. اخیرا کتابی با عنوان «چگونه کتابی را که نخوانده‌ایم معرفی کنیم» یا «چگونه مرور کتاب بنویسیم» منتشر شد که می‌توند برای کتابداران بسیار راهگشا باشد.
وی ادامه داد: دسته پنجم آگاهی‌های سازمانی است؛ ما در یک سازمان به نام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کار می‌کنیم که باید از وضعیت تشکیلاتی، قانونی، تاریخچه، قوانین استخدامی و قوانین تغییر وضعیتی آن مطلع باشیم.  

بخش پایانی این دیدار نیز به بیان پرسش کتابداران و کارکنان ادارات وکتابخانه‌های عمومی استان لرستان اختصاص داشت که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پاسخگوی سوالات مطرح شده بود.

  • کتابخانه شهید بهشتی
۲۳
مهر

  • کتابخانه شهید بهشتی
۱۷
مهر

 تقدیر از عضو سالمند کتابخانه شهید بهشتی

به مناسبت بزرگداشت روز سالمندان و حفظ حرمت و احترام این افراد، از "رمضان رحمانی" عضو فعال سالمند و کتابخوان کتابخانه شهید بهشتی برای مطالعه مستمر، هدفمند و شرکت در برنامه های کتابخانه  تقدیر شد.

اعضای سالمند که به طور مداوم در کتابخانه حضور دارند می توانند با مطالعه همیشگی و هدفمند، می توانند الگوی خوبی برای سایر اعضای کتابخانه باشد، به همین دلیل مراسمی برای تقدیر و تجلیل از این کتابخوان فرهیخته با همکاری کتابداران در کتابخانه برگزار شد.

 

  • کتابخانه شهید بهشتی
۱۴
مهر
آیین بزرگداشت حافظ ، مولانا و شمس تبریزی پنجشنبه 12مهر ماه با حضور اساتید و نویسندگان ، شعرای مطرح شهرستان و اعضای شورای شهر سرکار خانم صفوی و عبدالله رحمانی در  کتابخانه عمومی شهید بهشتی برگزار شد .

  • کتابخانه شهید بهشتی
۰۹
مهر

تقریظ رهبری بر فرنگیس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، ظهر امروز (یکشنبه) و پس از برگزاری مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت که در آن تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «فرنگیس» منتشر شد، خانم‌ها فرنگیس حیدرپور -راوی کتاب- و مهناز فتاحی -نویسنده‌ کتاب- با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

  • کتابخانه شهید بهشتی
۰۴
مهر

همزمان با بزرگداشت هفته دفاع مقدس مراسم بزرگداشتی با حضور چند تن از مسئولان شهرستان، کتابداران و اعضای کتابخانه در سالن کتابخانه شهید بهشتی تاکستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از قرائت قرآن احمد لشگری رییس اداره کتابخانه های شهرستان تاکستان ضمن عرض سلام و خیر مقدم به مدعوین به مساله تقارن ماه محرم و هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: هشت سال دفاع مقدس ملت ایران و رزمندگان در امتداد نهضت عاشورا و مکتب سرخ شهادت رقم خورد و اضافه کرد که ما باید همیشه دنباله روی راه شهیدان باشیم. در بخش دیگری از این برنامه، مداحی و سینه زنی توسط امیر حسین خدابنده لو عضو نوجوان فعال کتابخانه انجام شد. همچنین دکلمه خوانی با موضوع عاشورا و دفاع مقدس از دیگر برنامه های این مراسم بود. مهمان ویژه این مراسم نیز آقای ایرج طاهرخانی معاون فرماندار شهرستان تاکستان و از آزادگان و جانبازان 8 سال دفاع مقدس بودند که در این مراسم با بیان خاطراتی از دوران جنگ و اسارت نوجوانان و جوانان را با جنگ و جبهه آشنا کردند.وی ضمن بیان خاطراتی از نحوه اسارات خود و سختی ها و رشادتهای اسرای ایرانی در اردوگاه های عراق، خاطراتیرا نیز از اسرای بزرگی  همچون سرلشگر حسین لشگری که به درجه رفیع شهادت نائل آمدند را برای حضار بیان کردو در ادامه کتاب 6410 که خاطرات دوران اسارات این شهید بزرگوار است را برای شرکت کنندگان معرفی کردند. در پایان مراسم نیز به پاس رشادتها و زحمات آقای ایرج طاهرخانی  طی سالهای جنگ با اهدای لوح تقدیری از سوی اداره کتابخانه های شهرستان تاکستان از وی تقدیر شد.

برنامه دیگر کتابخانه شهید بهشتی به مناسبت هفته دفاع مقدس تقدیر از آقای جبار عرب محمدی کتابدار کتابخانه و از جانبازان 8 سال دفاع مقدس بود که با حضور همکاران شهرستان در منزل ایشان انجام شد. همچنین کتابدارن شهرستان با حضور در مزار شهدای شهر تاکستان با آرمانهای شهیدان تجدید میثاق کردند.

 

 


  • کتابخانه شهید بهشتی
۰۱
مهر

  • کتابخانه شهید بهشتی
۰۱
مهر

  • کتابخانه شهید بهشتی