کتابخانه شهید بهشتی تاکستان

کتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.

کتابخانه شهید بهشتی تاکستان

کتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.

کتابخانه شهید بهشتی تاکستان با قدمت بیش از 40 سال، به عنوان کتابخانه مرکزی شهرستان فعالیت می کند. این کتابخانه دارای بخش های مخزن با حدود بیش از 35 هزار جلد کتاب، بخش تخصصی کودک و نوجوان، کتب کمک درسی، کتب مرجع، نشریات، نوسوادان و استان شناسی، سالن مطالعه مجزا برای خانم ها و آقایان آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم است.
مدارک لازم برای ثبت نام یک ساله:تکمیل فرم عضویت، ارائه کد ملی، ارائه یک قطعه عکس و مبلغ 3500 تومان.
آدرس کتابخانه: تاکستان. فلکه تختی، ابتدای خیابان عاشورا
تلفن تماس:02835222080
آدرس کانال تلگرام: libbeheshti@

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

۲۱
ارديبهشت

همزمان با آغاز به کار جشنواره رضوی آیت الله محمدی تاکندی از روحانیون برجسته استان و همچنین حجت الاسلام سید مهدی حسینی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از کتابخانه عمومی شهید بهشتی تاکستان بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین، مسئولان مذکور طی این بازدید از فعالیت ها و اقدامات انجام شده در راستای برگزاری نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی باخبر شده و همچنین از بخش های مختلف کتابخانه بازدید کردند.

در طی این بازدید ها ابتدا  توضیحاتی در مورد کتابخانه و فعالیتهای انجام شده توسط سمیرا طاهرخانی مسئول کتابخانه ارائه شد.

حجت الاسلام حسینی در این بازدید با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد فرهنگ کتاب و کتابخوانی اظهار امیدواری کرد با برگزاری جشنواره هایی از جمله جشنواره کتابخوانی رضوی شاهد رشد و ترویج فرهنگ رضوی و همچنین تقویت کتابخوانی در جامعه باشیم.

آیت الله محمدی تاکندی نیز در این دیدار  با اشاره به اینکه جوانی فرصتی است که دیگر به دست نمی آید با توصیه ای به جوانان گفت: از این فرصت استفاده کنید و در دوران جوانی مطالعه را سرلوحه زندگی قرار دهید.

وی اظهار داشت: جشنواره کتابخوانی رضوی گام موثری در راستای شناساندن فرهنگ و سریره ی ائمه اطهار به عموم مردم است و همچنین اهدای کتاب را روشی موثر در غنی سازی منابع کتابخانه ها عنوان کرد.

در پایان این دیدار آیت الله تاکندی به عضویت افتخاری کتابخانه درامد.

  • کتابخانه شهید بهشتی
۲۱
ارديبهشت

با حضور جمع کثیری از مدیران و مسئولان کتاب" سیمای غرب قزوین: قاقازان در گذر تاریخ" در کتابخانه عمومی شهید بهشتی تاکستان برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی  استان قزوین، آیت الله محمدی تاکندی نماینده سابق مردم قزوین در مجلسن خبرگان رهبری و مدرس حوزه و دانشگاه ،حجت الاسلام سید مهدی حسینی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی و رضا طاهری فرماندار تاکستان از میهمانان ویژه این مراسم بودند.

رییس اداره کتابخانه های شهرستان تاکستان ، مسئول و کتابداران کتابخانه شهید بهشتی، محسن بازیار بخشدار مرکزی تاکستان، رضا طاهرخانی سرپرست شهرداری تاکستان ، همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تاکستان ، تعدادی از روسای ادارات تاکستان  و دهیاران و تعدای از فرهیختگان شهر نیز در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم حجت الاسلام حسینی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: منطقه قاقازان یک منطقه وسیع دارای پتانسیل های خوبی است که مردان نامی از این منطقه در گذشته و حال به کشور معرفی شدند.

 وی اضافه کرد قطعا تالیف کتاب قاقازان با وسعت عظیم منطقه کار ساده ای نبوده لذا جا دارد از نویسندگان این اثر تاریخی و فرهنگی تقدیر گردد.

بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از کسانی که در حوزه فرهنگ فعالیت می کنند گفت ما باید به فرهنگ بومی توجه کنیم چرا که دوری از فرهنگ بومی باعث می شود فرهنگ تهاجمی غرب بر ما حاکم شود.

طاهرخانی در رابطه با این کتاب نیز گفت: کتاب سیمای غرب قزوین کتاب خوب و ارزشمندی است و میتوان به عنوان یک منبع مهم در تحقیقاتی که در این زمینه صورت می گیرد استفاده کرد.

حسن قدیری از نویسندگان این کتاب نیز در این مراسم از همکاران خود در تالیف این کتاب و همچنین برگزار کنندگان این مراسم تقدیر وتشکر کرد و در مورد این کتاب گفت:  کتاب حاضر کتابی در جهت شناساندن قاقازان است که دارای 2 ویژگی عمده است1. این کتاب هویت منطقه را معرفی می کند و 2. بخاطر اینکه برای تالیف این کتاب منابع زیادی در دسترس نبود باعث شد نگارش این کتاب حدود 4 دهه به طول انجامید.

قدیری اضافه کرد این اثر حاصل تلاش گروهی است که در تالیف و خلق اثر کوشیدند. وی در مورد بخش های مختلف کتاب نیز توضیحاتی داد که این کتاب شامل 6 فصل است و معرف و هویت و ویژگیهای مختلف این منطقه است.

رضا طاهری فرماندار تاکستان نیز در آیین رونمایی این کتاب گفت:  تاکستان دارای مناطق مختلف و پتانسیل های گوناگون است که قاقازان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

طاهری همچنین از مسولین ادارات، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا خواست تا با خرید این کتاب امیدواری بیشتری در بین نویسندگان ایجاد کنند تا شاهد چاپ کتابهای بیشتری از انها باشیم.

پخش کلیپ در مورد تارخ و فرهنگ قاقازان و پخش پوسترهایی برای معرفی این کتاب از دیگر برنامه های این مراسم بود . در آخر برنامه نیز هدایایی از سوی اداره کتابخانه های تاکستان به نویسندگان این کتاب اهدا شد.

  • کتابخانه شهید بهشتی
۲۱
ارديبهشت


با هدف آشنایی هرچه بیشتر اعضا به خصوص اعضای کودک با جشنواره رضوی، نشست جمع خوانی کتاب" 8 قصه از زندگانی امام جواد(ع) برای کودکان" در بخش کودک کتابخانه برگزار شد. در این نشست کودکان ضمن آشنایی با زندگی امام جواد(ع)، بخش هایی از کتاب را با هم جمع خوانی کردند. این کتاب یکی از 4 کتاب رد ه سنی کودک درنهمین جشنواره کتابخوانی رضوی است.

همچنین نمایشگاهی با موضوع " منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی"  برای آشنایی مراجعه کنندگان کتابخانه با جشنواره و نحوه شرکت در مسابقه و کتابهای رده های سنی مختلف در کتابخانه دایر شده است. که در آن منابع جشنواره رضوی در معرض دید اعضا قرار  داده شده است و ضمن آن کتابداران کتابخانه با ارئه توضیحاتی روند مسابقه را برای اعضا توضیح می دهند.

" بخش استان شناسی" کتابخانه شهید بهشتی نیز با هدف معرفی مشاهیر استان قزوین و همچنین آشنایی با آثارشان افتتاح شد.

\

  • کتابخانه شهید بهشتی
۰۷
ارديبهشت

  • کتابخانه شهید بهشتی
۰۷
ارديبهشت


کتابخوان اردیبهشت
کتاب‌های «شعر پارسی»، «روزهای بی‌آینه»، «دو امام مجاهد» و «امام زمان علیه السلام» در قالب طرح کتاب خوان اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ برای استفاده علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی معرفی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب «شعر پارسی» نوشته محمدکاظم کاظمی، «روزهای بی‌آینه» نوشته گلستان جعفریان، «دو امام مجاهد» (شش گفتار از حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین) اثری از مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی و «امام زمان علیه السلام» (از مجموعه ۱۴ معصوم) نوشته زهرا عبدی، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب طرح کتابخوان اردیبهشت ماه معرفی شد.

امام زمان علیه السلام (از مجموعه ۱۴ معصوم)
پدیدآور: زهرا عبدی
ناشر: جمکران
تعداد صفحه: ۲۳
یکی از دغدغه‌های والدینی که دوست‌دارند فرزندانی با ایمان داشته‌ باشند، آشنا کردن کودکان با معصومین علیهم السلام است.
در این کتاب سعی شده است به مباحثی نظیر چگونگی ولادت امام زمان علیه السلام؛ معرفی مادر ایشان و ویژگی‌های شخصیتی آن بانو؛ دوران کودکی امام زمان علیه السلام در نزد پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری؛ چگونگی رسیدن به مقام امامت در زمان کودکی؛ علائم ظهور حضرت؛ چگونگی قیام امام زمان علیه السلام و اهداف قیام ایشان و شاید بتوان گفت از همه مهم تر وظایف دوستداران و منتظران ایشان در زمان غیبت به زبانی ساده به همراه تصاویری متناسب با رده سنی ۷ تا ۱۰ سال ارائه شود.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «امام زمان در بین ما نیستند اما کارهای زیادی است که ما باید آن‌ها را انجام بدهیم تا ایشان از ما راضی باشند: ما باید از دستورات دین اسلام که توسط پیامبر صلی الله علیه و آل وسلم به ما معرفی شده است اطاعت کنیم؛ به بزرگترها به خصوص پدر و مادرها احترام بگذاریم؛ به نیازمندان کمک کنیم؛ برای کسب علم و دانش تلاش کنیم و...»


دو امام مجاهد
(شش گفتار از حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین)
پدیدآور: مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی
ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
تعداد صفحات: ۳۱۴
در میان سیره معصومین علیهم السلام که همگی نور واحد هستند، بعضاً در نگاه نخست، اختلافاتی در عملکرد مشاهده می‌شود. شاید بتوان گفت بیشترین اختلاف عملکرد در میان حضرات معصومین، مربوط به شیوه مواجهه حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام در مقایسه با شیوه مواجهه حضرت سید الشهدا علیه السلام است که هر دو به حسب ظاهر با دستگاه فاسد اموی درگیر بودند. یکی صلح می‌کند، صلحی که با اعتراض حتی برخی از نزدیک‌ترین اصحابشان مواجه می‌شود و دیگری قیام می‌نماید، قیامی که با نهی حتی برخی از نزدیکترین خویشان و دوستدارانشان مواجه می‌شود. اما سرّ مطلب در چیست؟
حضرت آیت الله خامنه‌ای حفظه الله که مطالعات گسترده‌ای را از دوران جوانی در سیره سیاسی معصومین علیهم السلام داشته‌اند، با ابداع تعبیر «انسان ۲۵۰ ساله» این بزرگواران را یک شخص واحد می‌دانند که در موقعیت‌های مختلف در طول ۲۵۰ سال با انتخاب راهکارهای گوناگون برای حفظ اسلام ناب و دستیابی به رهبری سیاسی جامعه تلاش نموده‌اند.
اثر حاضر مشتمل بر شش گفتار از ایشان است که در سال‌های ۵۱ تا ۵۲ با محوریت تحلیل عملکرد سیاسی حسنین علیهم السلام بیان شده است. نوع نگاه معظّم له در این شش گفتار، بسیار بدیع است و با اینکه در زمان ایراد این بیانات در سن ۳۲ و ۳۳ سالگی بوده‌اند به طور گسترده از منابع تاریخی و روایی شیعه و سنی بهره‌گرفته‌اند.
وجه تمایز دیگر این اثر آن است که به رغم گذشت بیش از ۴۴ سال از تاریخ بیان این مطالب، محتوای کتاب کامل، زنده و گویی برای دوران کنونی نگاشته شده است!
در خلال مباحث نیز به بسیاری از شبهات مطرح شده درباره صلح امام حسن مجتبی علیه السلام (که به فرموده ایشان صلحی برای تجدید قوا بوده است و نه سازش!) و همچنین برخی از مهم‌ترین شباهت مطرح شده درباره قیام حضرت سید الشهدا علیه السلام پاسخ گفته است.


روزهای بی‌آینه
پدیدآور: گلستان جعفریان
ناشر: سوره مهر
تعداد صفحات: ۱۵۸
راستی تصویر روزهای انتظار و بی‌تابی‌های عاشقانه که رنگی از امید و اشتیاق وصل را هم به همراه داشته باشد، در کدام آینه می‌تواند انعکاس بیابد؟
"روزهای بی‌آینه"، تصویر روزهایی است که زنی آیینه‌اش را در برابر ندارد، او تصویر تمام این لحظات را، تنها در آیینۀ دل و گنجینۀ خاطرات‌اش ثبت کرده.
این کتاب روایتگر ناگفته‌هایی است از جنگ تحمیلی، کمتر شنیده‌هایی از مادران و همسران شهدا و آزادگان. ماجرای انتظاری دیرپا، که هرچه به افق آن بیشتر می‌نگری دل‌تنگ‌تر می‌شوی. کتاب "روزهای بی‌آینه" قصۀ تازه‌ای است از یک زندگی واقعی، روایت متفاوتی است از یک انتظار طولانی... منیژه لشگری همسر شهید حسین لشگری، حرف‌های تازه‌ای دارد از این فراغ و انتظار ۱۸ ساله. او در نبود همسرش، با به دوش کشیدن بار زندگی، فرزند چهار ماهه‌اش را زیر بال و پر می‌گیرد و به همراه «علی»، یادگار همسرش، چشم به راه بازگشت «حسین» می‌نشینند.
۱۸ سال دوری و انتظار که ۱۴ سال آن با بی‌خبری مطلق همراه است.   مرد او که همچون شاهینی تیز پرواز، بر فراز آسمان‌های بی‌نهایت پرواز می‌کرد، در یک مأموریت مرزی هواپیمایش مورد اصابت قرار می‌گیرد و به اسارت دشمن در می‌آید. از او هیچ رد و نشانی نمی‌یابند و حدس‌ها و گمان‌ها مبنی بر شهادت اوست. منیژه لشگری اما نا امید نیست و نگاهش به آسمانی است که روزی همسرش را به سوی خود فراخوانده. او تمام لحظات سخت جدایی را با امیدی روشن پشت سر می‌گذارد. این کتاب روایتگر همین لحظات است. نویسنده کتاب، خانم گلستان جعفریان، خاطرات منیژه لشگری را از سال‌های پیش از ازدواج، خانۀ پدری، آغاز آشنایی و ازدواجش با شهید لشگری تا سال‌های سخت اسارت همسرش، بیم‌ها، امیدها و شوق‌ها و بالیدن فرزندش، تا لحظۀ با شکوه بازگشت همسر و سرانجام، پرواز آخرینش به سوی آسمان، به زیبایی به تصویر کشیده است.


شعر پارسی
پدیدآور: محمدکاظم کاظمی
ناشر: سپیده باوران
تعداد صفحات: ۵۷۷
با نیم‌نگاهی به فرهنگ اجتماعی مردم ایران، در می‌یابیم که شعردوستی و شاعرانگی چه پیوند و ارتباط عمیقی با این مردم دارد. ایرانیان از دیرباز، با شاعران بزرگشان ارتباطی نزدیک داشتند. جاذبۀ زبان شعر و جادوی آن،   همواره تا جایی بر ذهن و جان مردم رسوخ کرده، که بر کل جهان بینی آنان سایه می‌افکند.
کتاب "شعر پارسی" سرگذشت شعر فارسی را از زایش و خاستگاه آن و سیر تکامل و تحول آن تا به امروز در مقابل چشم خواننده قرار می‌دهد.
محمدکاظم کاظمی که خود شاعری تواناست در این اثر می‌کوشد، تا ضمن ارائۀ تاریخچه‌ای از شعر فارسی، شاعران مطرح و آثار شاخص آن‌ها را به مخاطب معرفی نماید. این کتاب سعی دارد تا گزیده‌ای مختصر و در عین حال جامع از شعر فارسی باشد، همراه با سیری گذرا بر تحولات این شعر و آشنایی با شاعران فارسی زبان. به گفته نویسنده، مخاطبان این کتاب کسانی هستند که بخواهند بدون نیاز به منابع گوناگون تاریخ ادبیات و دیوان‌ها و مجموعه شعرهای شاعران، با نمونه‌های برجستۀ شعر فارسی و سیر تحول آن آشنا شوند.
کتاب آموزشی "روزنه" از همین نویسنده، مخاطب را با عناصر و سبک‌های شعری آشنا می‌کند. کتاب  "شعر پارسی" نیز به عنوان مکملی بر این کتاب، شاعران را به همراه نمونه‌های اعلای شعرشان معرفی می‌نماید.
در آغاز، شعر فارسی، عناصر و انواع ابتدایی آن به همراه ادوار تاریخی، ویژگی‌ها و شاعران شاخص هر دوره معرفی می‌شوند. پدر شعر فارسی رودکی در آغاز دفتر، عرصه را برای حضور شاعرانی چون حکیم فردوسی، فرخی و منوچهری، ناصر خسرو، خیام، نظامی، عطار و دیگر شاعران و سخنوران باز می‌کند و هر کدام از این شاعران به تناسب دوره تاریخی به مخاطبان معرفی می‌شوند. آشنایی با سبک‌ها، رویدادهای تاریخی و جریان‌های اثرگذار بر شعر فارسی نیز از مباحث مهم این کتاب به به‌شمار می‌آید. شعر افغانستان و تاجیکستان هم، به سبب حضور زبان فارسی در این سرزمین‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در پایان، دفتر شعری گردآوری شده که گلچینی از شعر شاعران پارسی است. این دفتر گزینشی از باغ شعر پارسی است به ذوق و سلیقۀ محمدکاظم کاظمی.
این اثر بهترین نمونه‌های شعر فارسی را به مخاطب معرفی و سیر تحول شعر فارسی را نشان می‌دهد. اگر شما هم به شعر علاقه‌مند هستید خواندن این کتاب را از دست ندهید.

  • کتابخانه شهید بهشتی
۰۳
ارديبهشت
ccc

دبیرخانه جشنواره کتابخوانی رضوی، فراخوان شرکت در نهمین دوره این جشنواره را با معرفی ۱۲ عنوان کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام، حضرت معصومه سلام‌ الله علیها و حضرت احمدبن موسی علیه‌ السلام با بخش ویژه سیره حضرت ابن‌الرضا امام جواد علیه‌ السلام (که طبق روال هر دوره با هدف افزوده شدن منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین(ع) به جشنواره نهم اضافه شده است) همزمان با ایام فرخنده دهه‌کرامت، برگزار می‌شود.

  در فراخوان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ۱۲ کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» معرفی شده که بر این اساس در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال) کتاب‌های «امام رضا علیه‌السلام» نوشته زهرا عبدی از انتشارات جمکران برای متولدین ۱۳۸۶تا ۱۳۸۹، «کبوترها و آهوها» نوشته سید احمد میرزاده از انتشارات به نشر برای متولدین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴، «فاطمه و فاطمه» (شباهت‌های حضرت معصومه با حضرت زهرا سلام‌الله علیهما) نوشته محمد مهاجرانی از انتشارات زائر برای متولدین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ و همچنین در بخش ویژه این رده سنی، کتاب «هشت قصه از امام جواد علیه‌السلام» نوشته حسین فتاحی از انتشارات قدیانی برای متولدین ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ معرفی شده است.

  در رده سنی «نوجوان» (۱۳ تا ۱۷ سال) نیز آثاری چون «راز آن بوی شگفت؛ داستانی بر اساس زندگی امام رضا علیه‌السلام» نوشته فریبا کلهر از انتشارات به نشر، «با کبوترهای گنبد؛ سروده‌هایی درباره امام رضا علیه‌السلام برای نوجوانان» نوشته احمد میرزاده از انتشارات به نشر و همچنین در بخش ویژه این رده سنی کتاب «درختی که بال در آورد؛ داستان‌هایی از زندگی امام جواد علیه‌ السلام» نوشته مجید ملامحمدی از انتشارات بوستان کتاب به عنوان منابع جشنواره معرفی شده است.

  اما در رده سنی «جوان و بزرگسال» (۱۸ سال به بالا) پنج کتاب  «مهارت‌های ارتباط موثر در سیره امام رضا علیه‌السلام» نوشته علی جانفزا  از انتشارات به نشر، «فصل فیروزه» نوشته محبوبه زارع از انتشارات کتابستان معرفت، «درّ عصمت؛ مروری بر زندگانی حضرت معصومه سلام‌الله علیها» نوشته علی اشرف عبدی از انتشارات زائر، «زندگانی حضرت احمدبن موسی علیه السلام شاه‌چراغ» نوشته محمدرضا سنگری از انتشارات شاهچراغ و در بخش ویژه این رده سنی نیز کتاب «سیره تقوی؛ ترجمه و توضیح چهل حدیث درباره سیره امام جواد علیه‌السلام» نوشته جواد محدثی از انتشارات به نشر معرفی شده است.

بخش‌های نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

این جشنواره در دو بخش «فردی» و «خانوادگی» برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط با این بخش، در دو شیوه مکتوب و الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند.

مقررات شرکت در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

در بخش «شرایط و مقررات» این فراخوان آمده، شرکت در این جشنواره برای عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی میسّر است و شرکت برای عموم کتابداران علاقه‌مند، تنها در بخش الکترونیک امکان‌پذیر است.

راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش کودک

کودکان برای شرکت در بخش «کودک»، می‌توانند به یکی از دو شیوه‌ «ترسیم نقاشی» و «ارسال فیلم موبایلی» اقدام کنند و با کشیدن نقاشی از جذاب‌ترین بخش مورد علاقه کتاب در برگه‌های مسابقه (که توسط کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور توزیع و پس از تکمیل، تحویل گرفته می‌شود) و یا ارسال یک فیلم موبایلی، شامل معرفی کتاب و یا خواندن بخش‌های جذابی از کتاب، در این جشنواره شرکت کنند.

  راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش نوجوان

 علاقه‌مندان در بخش «نوجوان» نیز می‌توانند به دو شیوه ترسیم نقاشی از جذاب‌ترین بخش کتاب در برگه‌های مسابقه نقاشی و پاسخگویی به سئوالات چهار گزینه‌ای به صورت مکتوب و الکترونیکی بر اساس کتاب‌های معرفی شده در جشنواره و همچنین ارسال یک فیلم موبایلی، شامل معرفی کتاب دلخواه اعم از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط با موضوع در جمع یا گروه‌های مختلف (دوستان، خانواده، همکاران و...) از طریق سایت در این جشنواره شرکت کنند.

 راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش جوان و بزرگسال

 بر اساس فراخوان منتشر شده علاقه‌مندان به شرکت در بخش «جوان و بزرگسال» می‌توانند از سه شیوه‌ مختلف در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کنند. شیوه اول، مطالعه کتاب‌های معرفی شده جشنواره و پاسخگویی به سوالات چهار گزینه‌ای بصورت مکتوب یا الکترونیک؛ شیوه دوم، ارسال فیلم موبایلی از معرفی کتاب دلخواه (اعم از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط به جشنواره در جمع یا گروه‌های مختلف (دوستان، خانواده، همکاران و...) از طریق سایت و شیوه سوم ارسال معرفی کتاب دلخواه، تصویر و مشخصات آن (به صورت متنی) در حد یک پاراگراف ( ۳۵۰ کلمه) از طریق سایت.

 تقدیر از برگزیدگان در بخش ملی

 برگزیدگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی و با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی از آنها تجلیل خواهد شد.

 

بر این اساس در سطح ملی از ۸۰ نفر به عنوان برگزیدگان فردی تجلیل می‌شود که به ترتیب در رده سنی «کودک» ده برگزیده در بخش نقاشی و ده برگزیده در بخش پویش مجازی(با اهدای ۲ میلیون ریال)، در رده سنی «نوجوان» ده برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۲ میلیون ریال)، ده برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال) و ده برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای ۳ میلیون ریال) و همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» ده برگزیده در بخش مکتوب، ده برگزیده در بخش معرفی کتاب و ده برگزیده در بخش پویش کتابخوان(با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، معرفی و تجلیل می‌شوند.

 همچنین در این جشنواره از هشت خانواده برتر با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و مبالغ نقدی تجلیل می‌شود که بر این اساس از دو خانواده ۲نفره (با اهدای ۶ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۹ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۱۲ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۱۵ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد.

  تقدیر از برگزیدگان در بخش شهرستانی

 این جشنواره در سطح شهرستانی نیز با توجه به تعداد کتابخانه‌های شهرستان و میزان شرکت کننده، از ۸ برگزیده تجلیل خواهد کرد که بر این اساس در رده سنی «کودک» یک برگزیده در بخش نقاشی و یک برگزیده در بخش پویش مجازی (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال)، در رده سنی «نوجوان» یک برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۵۰۰ هزار ریال)، یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۷۵۰ هزار ریال) و یک برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای یک میلیون ریال) و همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» یک برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۸۰۰ هزار ریال)، یک برگزیده در بخش معرفی کتاب و یک برگزیده در بخش پویش کتابخوان(با اهدای ۱.۵ میلیون ریال)، معرفی و تجلیل می‌شوند.

 

همچنین در این بخش از ۲ خانواده برتر در هر شهرستان (فارغ از تعداد نفرات) با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و مبالغ نقدی تقدیر می‌شود که بر این اساس، از دو خانواده ۲نفره (با اهدای ۲ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۳ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۴ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۵ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد.

 نحوه دریافت منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

 علاقمندان برای دریافت فایل کتاب‌ها می‌توانند به آدرس www.razavi.iranpl.ir مراجعه و یا جهت دریافت امانی کتاب‌های مسابقه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند.      

 نحوه ارسال آثار به نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

 شرکت کنندگان می توانند علاوه بر ارسال آثار از طریق الکترونیک آثار مکتوب خود را به نزدیک‌ ترین کتابخانه عمومی محل زندگی شان تحویل دهند.

نشانی دبیرخانه

 تهران، بلوار کشاورز، تقاطع فلسطین، خیابان شهید کبکانیان، خیابان شهید طباطبایی‌رفیعی، نبش کوچه شهید نوری (کامبیز)، پلاک ۱۸، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی.

 رایانامه:  razavi@iranpl.ir / شماره تماس: ۸۸۹۵۱۴۹۳ / درگاه الکترونیکی:www.razavi.iranpl.ir

برای اطلاعات بیشتر و دریافت فراخوان جشنواره اینجا را ببینید.

گفتنی است بعد از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی زیر نظر بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) و با همکاری دستگاه‌های مختلف در سطح کشور در سالهای گذشته، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سه دوره اخیر (دوره ششم، هفتم و هشتم) متولی برگزاری این جشنواره بوده است. بر این اساس در دوره ششم بیش از ۲۳۸ هزار نفر، در دوره هفتم ۶۴۸ هزار و ۲۲۸ نفر و در هشتمین دوره که سال گذشته برگزار شد با رشدی ۳۲ درصدی، ۸۵۸ هزار ۶۹۵ نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی مشارکت داشتند

  • کتابخانه شهید بهشتی