کتابخانه شهید بهشتی تاکستان

کتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.

کتابخانه شهید بهشتی تاکستان

کتاب، دروازه اى به سوى جهان گسترده‏ ى دانش و معرفت است.

کتابخانه شهید بهشتی تاکستان با قدمت بیش از 40 سال، به عنوان کتابخانه مرکزی شهرستان فعالیت می کند. این کتابخانه دارای بخش های مخزن با حدود بیش از 35 هزار جلد کتاب، بخش تخصصی کودک و نوجوان، کتب کمک درسی، کتب مرجع، نشریات، نوسوادان و استان شناسی، سالن مطالعه مجزا برای خانم ها و آقایان آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم است.
مدارک لازم برای ثبت نام یک ساله:تکمیل فرم عضویت، ارائه کد ملی، ارائه یک قطعه عکس و مبلغ 3500 تومان.
آدرس کتابخانه: تاکستان. فلکه تختی، ابتدای خیابان عاشورا
تلفن تماس:02835222080
آدرس کانال تلگرام: libbeheshti@

 

 

علیرضا مختارپور در مراسم تجدید میثاق کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اصول رفتاری پیامبر اکرم(ص) و تأسی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به آن حضرت، کتابداران را به رعایت این موازین در زندگی شخصی، اجتماعی و مسئولیت‌های فرهنگی‌شان دعوت کرد و از آنها خواست تا با آگاهی از این اصول، خود را به آنها عادت دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم تجدید میثاق کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور دبیرکل نهاد، معاونان، مدیران کل، جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور، نیکنام حسین‌پور مدیرعامل خانه کتاب و دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و جمعی از کارکنان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح سه شنبه ۲۱ آبان ماه، در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم طی سخنانی گفت: امسال نیز مانند هر سال و سنت حسنه ای که همکاران ما برقرار کرده‌اند، در آستانه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به این مکان مقدس آمدیم تا همت بخواهیم که گفت: بر سر تربت ما چون گذری، همت خواه/ که زیارتگه رندان جهان خواهد شد.

وی افزود: امسال ویژگی برجسته‌ای نیز پدید آمده و آن تقارن روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار با میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم صلوات الله علیهم و حضرت امام صادق علیه السلام است که این تقارن را شکرگذاری می کنیم.

دبیرکل نهاد در ادامه به معرفی کتابی درباره ویژگی های پیامبر اسلام(ص) پرداخت و گفت: استاد شهید مرتضی مطهری آثار بسیار زیادی دارند که یکی از بهترین آثار ایشان کتاب «سیری در سیره نبوی» است که در اکثر کتابخانه‌های کشور موجود است. این کتاب ویژگی های بسیار خوبی دارد که اصول رفتاری و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه را توضیح می‌دهد. استاد شهید در مقدمه این کتاب اشاره می کند که از وجود شریف پیامبر در قرآن با تعابیر مختلفی نام برده شده است؛ تعابیری چون رحمه للعالمین، اشدا علی الکفار، اسوه حسنه و الگو برای رفتار.

مختار پور ادامه داد: اگر پروردگار عالم ایشان را به عنوان اسوه معرفی کرده و ما نیز این شخصیت را الگو دانستیم، باید با آگاهی از ملاک‌های رفتاری آن حضرت، بدانیم از چه رفتار او باید الگو بگیریم.

وی اضافه کرد: در رفتار معمولاً دو دسته  یا عامل مطرح هستند؛ یک دسته مصادیق رفتار هستند و یک دسته اصولی هستند که از این مصادیق استنباط می‌شود. استاد شهید مطهری در کتاب «سیری در سیره نبوی» به چند اصل از این اصول اشاره می‌کنند؛ سادگی در زندگی، عزتمندی، پافشاری بر مبانی و اصول، عدم مسامحه در اصول، مهربانی و رفتار شخصی با اقشار مختلف.

دبیرکل نهاد در ادامه خاطرنشان کرد: استاد شهید مطهری از تعدادی اصول به عنوان «اصول ملغی» نیز نام برده‌اند؛ اصولی که حضرت ملتزم بودند به آنها عمل نکنند. یکی از این اصول، اصل انظلام بود. پیامبر هرگز ظلم و ذلت را نمی‌پذیرفت و مسلمان را عزیز می‌دانست و هیچ‌گاه از روش‌های غیر شرعی، غیر اخلاقی و غیر عقلی برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمی‌کرد.

مختارپور در تشریح سایر اصول رفتاری رسول اکرم(ص) عنوان کرد: اصل دیگر اصل شجاعت بود. آن حضرت از هیچ‌کس غیر از خدا نمی‌ترسید. از هیچ جماعت، دولت و یا حکومتی واهمه نداشت و این باور مانع از ترس و نگرانی در دل پیروان ایشان می‌شد؛ چراکه با پایبندی به این اصول، آنها به دریای اعتماد به خداوند بزرگ متصل بودند.

وی همچنین افزود: درباره صفات شخصی آن حضرت توصیه می‌کنم کتاب «سنن النبی» را مطالعه کنید. این کتاب به سنت‌های شخصی پیامبر؛ از غذا خوردن، لباس پوشیدن، آرایش کردن، توجه کردن به نظافت و خوشبویی ایشان می‌پردازد.

مختارپور تأکید کرد: اگر انقلاب ما توسط امام بزرگواری که امروز بر مزار شریفش حضور داریم پیروز شد، به این دلیل است که حضرت امام(ره) به این اصول عمل کردند؛ ایشان نترسید و هیچ موقع از اصول خودش دست نکشید؛ هیچ‌گاه با مستکبران سازش نکرد؛ نه‌تنها هرگز معامله سیاسی نکرد بلکه برای عزت اسلام و عزت ایران مقاومت کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: کشوری که روزی در دنیا گمنام و ناشناخته بود و بعضی‌ها فکر می‌کردند قبیله‌ای است بدوی، قدیمی، گوشه‌ افتاده و  بیشتر مورد توجه بازدید جهانگردان است، امروز تبدیل به یک قدرت تأثیرگذار شده که هم در منطقه و هم در جهان حضورش در معادلات سیاسی و تصمیم گیری‌های آن مؤثر است. اگر مقام معظم رهبری به عنوان شاگرد خلف و برجسته حضرت امام(ره) امروز توانسته تا این اندازه جمهوری اسلامی را در اوج قدرت و صلابت نگه دارد، نتیجه پایبندی به همین اصول است.

مختارپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: عزت، حکمت، مصلحت، و مقاومت برای عزتمندی ایران و اسلام چند اصل از اصول سیره سیاسی رهبر معظم انقلاب است. چه‌آنکه نقل‌قولی از ایشان مشهور است که گفته‌اند: «حاضرم قسمتی از دستم قطع شود اما یک سانتی‌متر از سرزمین ایران از دست نرود.»

وی افزود: در صحبت‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری نگرانی، یأس، نا امیدی و استیصال اصلاً جایی نداشته است و آنها در سخت‌ترین شرایط از امید سخن گفته‌اند. همه اینها نشأت گرفته از همان اصولی است که از پیامبر اسلام(ص) استنباط شده است. اگر قرار باشد که ما کتابداران این کشور نیز سهم خودمان را هم در زندگی شخصی، هم در زندگی اجتماعی و هم در مسئولیت فرهنگی‌مان ایفا کنیم، باید این اصول را بدانیم و خودمان را به آن عادت بدهیم.

وی در پایان با اشاره به یکی از احادیث نقل شده در کتاب «سیری در سیره نبوی» خاطرنشان کرد: در این حدیث آمده؛ هر کس چهل روز ایمانش را برای خدا خالص گرداند، خداوند چشمه‌های حکمت را از قلب او بر زبانش جاری می‌کند. به تعبیری دیگر؛ خداوند حکمت را در قلب او قرار می‌دهد و از قلب به زبان او جاری می‌کند.

رهبر معظم انقلاب به کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان میراث فرهنگی توجه ویژه دارند

نیکنام حسین‌پور مدیرعامل خانه کتاب و دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه این مراسم، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، درباره جایگاه کتاب و کتابخوانی در زندگی امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب اسلامی گفت: معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب بود. کتابی که همه ما را به خواندن و تدبر و تفکر و اندیشه دعوت کرد. نهضت حضرت امام خمینی(ره) هم نهضتی بود که بر مبنای همین موضوع شکل گرفت. موضوع کتاب و کتابخوانی هم در زندگی شخصی حضرت امام(ره) و هم زندگی شخصی جانشین بر حق ایشان بسیار پررنگ بوده است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مواجهه امام خمینی(ره) با مقوله کتاب، توجه ایشان به نقد کتاب بود؛ علاوه‌ بر این ایشان در حوزه‌های مختلف نیز تألیفاتی داشته‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: رهبر انقلاب اسلامی به کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان میراث فرهنگی توجه ویژه داشتند و همواره تأکید می‌کردند که این مراکز حفظ شوند.

حسینی‌پور در پایان با اشاره به توجه ویژه رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «مطالعه کتاب» بیان کرد: امیدواریم منش بنیانگذار انقلاب و همچنین مقام معظم رهبری و توجه آنها به موضوع کتاب و کتابخوانی وارد زندگی مردم و به یک عادت روزانه تبدیل شود. همچنین امیدواریم رفتار مطالعه کتاب در مسئولان اجرایی کشور نیز تقویت شود.

  • کتابخانه شهید بهشتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی